урок географія 6 клас нова програма урок 13 складання плану за допомогою умовних топографічних знаків

умовних урок топографічних клас програма урок 6 географія нова знаків допомогою за 13 плану складання.

. В останні роки дуже багато батьків змушені зіткнутися з такою не дуже приємною ситуацією, коли вони не можуть допомогти, навіть в незначній мірі, своїм дітям, при виконанні домашніх робітВтім, тільки деяким подібна ситуація може здатися дивноюАдже практично кожен новий навчальний рік ознаменовується тим, що шкільна програма піддається радикальним змінамТаким чином, навантаження на учня стає досить сильнимКрім того, дуже часто вводяться деякі теми, які не надто зрозумілі як школярам, так і їх батькамАле, при цьому, як відомо, домашні завдання абсолютно ніхто не скасовуєПричому, сучасним школярам, і особливо шестикласникам доводиться самостійно готувати вельми об’ємні домашні завданняІ, для того, щоб несподівано не зіткнутися зі значним числом складнощів, варто придбати готові домашні завданняЯк відомо, найбільше складнощів виникає при вивченні таких предметів як рідна та англійська мови, а також математикаНаймати репетитора по кожному з даних предметів досить затратноТому, найкращим виходом з ситуації, що склалася для багатьох є саме готові домашні завдання для 6 класу по новій програмі 2019Благо, сьогодні можна навіть не витрачати кошти на придбання гдз для 6 класу, а користуватися за допомогою нашого сайту, важливо розуміти, що застосування вже виконаних завдань може принести лише користьВельми поширена ситуація коли дитина не знаючи як виконувати те чи інше завдання просто запускає вивчення певної дисципліниЗвичайно, це загрожує не тільки отриманням поганих оцінок, але ще і певними складнощами як під час написання контрольних робіт та складання іспитів, так і під час вступу до вищого навчального закладуВикористовуючи вирішені варіанти, ви запросто можете давати дитині додаткові завданняЧомусь популярна думка про те, що збірки з уже виконаними завданнями є виключно прерогативою двієчниківНасправді це не такІ з кожним роком за додатковою допомогою до подібних видань звертається все більше число дітей, які хочуть не просто бездумно списати деякі приклади і вправи, а розібратися в них як слід і зміцнити свої знання виконанням інших завдань подібного типуТак що, не все так погано, як багатьом здається спочатку Бібліотека «Літера» BreadcrumbsОсновні друковані та електронні джерела географічної інформаціїРоль різних засобів географічної інформації в розширенні географічних знаньРозділ ІРОЗВИТОК ГЕОГРАФІЧНИХ ЗНАНЬ ПРО ЗЕМЛЮ (6 год ин) Тема 1УЯВЛЕННЯ ПРО ЗЕМЛЮ В ДАВНИНУ (1 годин а) Індивідуальне завданняОзнайомитись з інформацією про дослідження, яку надав учительОбрати тему дослідження із запропонованих та підготуйте йогоПодорожі вікінгівПодорожі Марко ПолоПошуки морського шляху в ІндіюВідкриття Америки ХКолумбомПерша навколосвітня подорож під керівництвом ФМагелланаУзагальнення знань учнів за темою «Вступ» та розділом І «Розвиток географічних знань про Землю»Способи орієнтування на місцевостіВизначення напрямків на місцевостіОрієнтування в часі й просторіСпособи виживання в критичних ситуаціяхОсобливості та відмінності зображення земної поверхніна глобусі, космічних знімках, картах, аерознімках, планахМасштаб та його видиІз умовних знаків, які використовуються в плані місцевості, вибрати ті, що найбільше нагадують вам зображувані предметиНамалвати їхКарти, їх елементиЛегенда картиКласифікація карт за масштабом, змістом та просторовим охопленнямГеографічні атласиПрактичне значення картПрактична робота № 2 (оцінювана)Визначення масштабів планів та карт за даними про відстані на місцевості та відрізками на карті, що відповідають цим відстанямГрадусна сітка на глобусі й географічній картіПоняття про географічні координати – широту (південна, північна) та довготу (західна і східна)Розділ ІІІОБОЛОНКИ ЗЕМЛІ (4 2 год ини) Описати руйнівний землетрусЗвернути увагу на силу підземних поштовхів, їх можливі наслідки, відчуття й дії людейСпланувати свої можливі діїДобовий і річний хід температури повітря, причини їхнього коливанняКарта ізотермТеплові пояси ЗемліПрактичне значення вимірювання температури повітряСпособи регулювання температури повітря в домашніх умовахЗа кліматичною картою в атласі визначити місця на Землі, де найбільш спекотно та найбільш холодно, і пояснити причини таких температурних особливостейВітер: причини виникнення, напрям, сила, швидкість, їх визначення за допомогою сучасних приладів та на око (візуально)Місцеві вітриВода в атмосфері: випаровування, абсолютна і відносна вологість повітря, зміни вологості повітря залежно від температуриСпособи регулювання вологості повітря в домашніх умовахСкласти діаграму хмарності за календарем спостережень на один будь-який місяцьСкласти п’ять тестових запитань до тексту параграфаПогода, її елементи, мінливістьХарактерна погода за сезонами у своїй місцевостіСлужба погоди, практичне значення прогнозів погодиПрактична робота № 6 (оцінювана)Складання графіка зміни температури повітря, діаграм хмарності та опадів, рози вітрів, їх аналізСвітовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протокиШкала глибин, визначення глибин океанів і морівОстрови в океаніПрактична робота № 7 (початок)Позначення на контурній карті морів, проток, заток, островів; річок, озер, водоспадівВоди суходолу – поверхневі і підземніРічка: річкова система, басейн річки, річкова долинаНайдовші, найбільші за площею басейну і найповноводніші річки світуПороги і водоспадиОзера, їх різноманітність за площею, походженням озерних улоговин, солоністюНайбільші і найглибші озера земної куліШтучні водойми: ставки, водосховища, каналиШтучні водойми: ставки, водосховища, каналиВластивості ґрунтівҐрунтовий покрив, карта ґрунтівВплив господарської діяльності людини на ґрунтовий покрив, рослинний і тваринний світ суходолу та океануПриродні комплекси (ландшафти) як наслідок взаємозв’язків компонентів природиГеографічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі, властивості, закономірності розвиткуНавести приклади зміни природних комплексів людиною у вашій місцевостіПоміркувати, яких змін, на вашу думку, можна було б уникнути? Практична робота № 8 (на місцевості) (оцінювана)Ознайомлення з одним з природних комплексів (ландшафтів) своєї місцевості, виявлення взаємозв’язків між його компонентамиР озділ ІVПЛАНЕТА ЛЮДЕЙ (7 год ин) Кількість населення ЗемліРозселення населення на ЗемліНайбільш заселені території земної куліЛюдські расиДослідження МММиклухо-МаклаяНайчисельніші народи світу В останні роки дуже багато батьків змушені зіткнутися з такою не дуже приємною ситуацією, коли вони не можуть допомогти, навіть в незначній мірі, своїм дітям, при виконанні домашніх робітВтім, тільки деяким подібна ситуація може здатися дивноюАдже практично кожен новий навчальний рік ознаменовується тим, що шкільна програма піддається радикальним змінамТаким чином, навантаження на учня стає досить сильнимКрім того, дуже часто вводяться деякі теми, які не надто зрозумілі як школярам, так і їх батькамАле, при цьому, як відомо, домашні завдання абсолютно ніхто не скасовуєПричому, сучасним школярам, і особливо шестикласникам доводиться самостійно готувати вельми об’ємні домашні завданняІ, для того, щоб несподівано не зіткнутися зі значним числом складнощів, варто придбати готові домашні завданняЯк відомо, найбільше складнощів виникає при вивченні таких предметів як рідна та англійська мови, а також математикаНаймати репетитора по кожному з даних предметів досить затратноТому, найкращим виходом з ситуації, що склалася для багатьох є саме готові домашні завдання для 6 класу по новій програмі 2019Благо, сьогодні можна навіть не витрачати кошти на придбання гдз для 6 класу, а користуватися за допомогою нашого сайту, важливо розуміти, що застосування вже виконаних завдань може принести лише користьВельми поширена ситуація коли дитина не знаючи як виконувати те чи інше завдання просто запускає вивчення певної дисципліниЗвичайно, це загрожує не тільки отриманням поганих оцінок, але ще і певними складнощами як під час написання контрольних робіт та складання іспитів, так і під час вступу до вищого навчального закладуВикористовуючи вирішені варіанти, ви запросто можете давати дитині додаткові завданняЧомусь популярна думка про те, що збірки з уже виконаними завданнями є виключно прерогативою двієчниківНасправді це не такІ з кожним роком за додатковою допомогою до подібних видань звертається все більше число дітей, які хочуть не просто бездумно списати деякі приклади і вправи, а розібратися в них як слід і зміцнити свої знання виконанням інших завдань подібного типуТак що, не все так погано, як багатьом здається спочатку Готуйся серйоЗНО до географіїТопографічна картаВивченням невеликої ділянки місцевості з подальшим складанням та уточненням великомасштабних (топографічних) карт і планів займається наука топографія (від давньогрецтопос – місце, графо – пишу), яка є окремим розділом картографіїТопографічними вважаються карти, складені в масштабі від 1:200000 до 1:10000Ще більший масштаб має план місцевості, а саме 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500За змістом топографічні карти є загальногеографічнимиПід час створення карти змістова інформація має відповідати таким вимогам: максимальна повнота зображення, точність положення об’єктів і достовірність стану місцевості на рік створення картиСклад зображених об’єктів і ступінь їх деталізації залежать від масштабу карти та особливостей зображеної територіїВнаслідок постійних змін, що відбуваються на місцевості, зміст топографічних карт періодично оновлюєтьсяНайшвидше застаріває інформація про промислові густозаселені територіїТам уточнюють карти кожні 5–7 роківУ сільських районах – раз на 8–10 років, ав малоосвоєних гірських, лісових, степових районах – кожні 10–15 роківОскільки топографічні карти зображують невеликі території, спотворень на них практично немаєЗа топографічними картами можна робити вимірювання довжин і площ, оскільки масштаб на всій карті однаковийТопографічні карти створюють та оформлюють за єдиними для всіх видавців правилами, що спрощує їх розуміння та використанняУ наш час топографічні карти створюють переважно в цифровому виглядіЇх можна складати на основі багатьох способів: топографічної зйомки місцевості, аерофотозйомки, космічної оптичної та радарної зйомки, повітряного лазерного скануванняДля складання топографічних карт використовують дві близькі за побудовою поперечні циліндричні рівнокутні проекції, а саме проекцію Гаусса–Крюгера та Універсальну проекцію Меркатора (UTM)В Україні топографічні карти складаються в єдиній поперечній циліндричній рівнокутній проекції Гаусса–КрюгераПри цьому усю поверхню Землі поділяють по меридіанах на 60 геодезичних зон, по 6° кожнаСередній меридіан у кожній зоні називається осьовим меридіаномУ проекції Гаусса поверхню глобуса вписують у перевернутий на 90° циліндр так, що осьовий меридіан однієї із зон є дотичним до бічної поверхні циліндраПри цьому геодезична зона земної поверхні завширшки у 6° практично не має спотвореньУ такий самий спосіб послідовно проектують на бічну поверхню циліндра всі інші зони, одну поруч із іншоюПотім зображення кожної зони поділяють сіткою меридіанів і паралелей на окремі аркуші карти встановленого розміруЛітерні та цифрові позначення окремих аркушів у прийнятій міжнародній системі розграфлення називають номенклатурою картиНаприклад, N-36-41-В-вЗа рішенням Міжнародного географічного конгресу, для створення системи топографічних карт за основу беруть карту світу в масштабі 1:1000000.Вона називається Міжнародною мільйонною картою світуНа ній усю земну кулю умовно поділяють меридіанами на 60 рівних частин – колони по 6°Їх нумерують арабськими цифрами, починаючи від 180° меридіана із заходу на східТаким чином, колони 1–30 лежать у Західній півкулі, 31–60 – у СхіднійКолони поділяють на широтні ряди по 4°Їх позначають літерами латинської абетки від екватора в бік полюсів від А до ZІноді, щоб розрізнити півкулі Землі, для позначення Північної півкулі перед літерою ряду ставлять ще літеру N (від англnorth – північ), Південної – S (від англsouth – південь)Наприклад, NN, або SNВнаслідок такого розграфлення земну кулю поділяють на трапеції розміром 6° за довготою та 4° за широтоюНоменклатура аркуша карти 1:1000000 у формі трапеції складається з літери ряду й номера колониНаприклад, N-36Далі кожний аркуш поділяють на 144 рівні частиниЇх нумерують арабськими цифрамиТому N-36-41 означає: 41-й лист із трапеції N-36Так одержують аркуші карти масштабу 1:100 000 з розмірами 20’ за широтою та 30’ за довготоюПотім даний лист поділяють на чотири менші аркуші й позначають великими літерами кирилиці: А, Б, В, ГМасштаб такого аркушу – 1:50 000Його номенклатура – N-36-41-В, а розміри – 10’ за широтою та 15’ за довготоюПотім ще раз кожний з одержаних аркушів поділяють на чотири ще меншихЇх підписують малими літерами кирилиці: а, б, в, гОтже, номенклатура N-36-41-В-в означає: з трапеції N-36 виокремлено 41-й аркуш, з нього нижній лівий аркуш В, а з того, в свою чергу, нижній лівий аркушМасштаб такого аркуша 1:25 000 ; розміри аркуша – 5’ за широтою та 7’5’’ за довготоюЯкщо створюють карту ще у більшому масштабі – 1:10 000, то попередній аркуш знову поділяють на чотири частини розміром 2’30’’ за широтою та 3’45’’ за довготоюЇх позначають арабськими цифрами: 1, 2, 3, 4Номенклатура такого аркуша, наприклад, може бути такою: N-36-41-В-в-1Топографічна карта має притаманні їй елементи математичної основи, яких немає на дрібно- та середньомасштабних картахЦе потрійна рамка та прямокутна, або кілометрова, сіткаНа полі топографічної карти не проводять лінії градусної сітки: меридіани і паралеліНатомість вони є як елементи її потрійної рамкиВнутрішня рамка, що обмежує картографічне зображення, являє собою дві паралелі (верхня й нижня лінії) та два меридіани (ліва й права лінії)У кутах рамки підписують їх градусну міруНаприклад, біля нижньої горизонтальної рамки написано: 54°40’Це паралель 54°40’ пншБіля правої вертикальної лінії рамки зазначено: 18°07’30’’Це меридіан 18°07’30’’ сх Також подано виходи по рамці ліній градусної сітки через 1’Наступна мінутна рамка показує відрізками чорного та білого кольорів, що чергуються, поділ на мінутиБіля зовнішньої рамки точками показаний поділ на секундиВідстань між двома сусідніми точками становить 10’’Ще одним елементом топографічної карти є прямокутна, або кілометрова, сіткаЦе сітка квадратів, утворена горизонтальними і вертикальними лініями, що їх проведено через 4 або 2 см, що відповідає певній кількості кілометрів на місцевостіЧастота ліній залежно від масштабу становить 2 км (1:10000) та 1 км (1:50000 і більше)Виходи прямокутної сітки на рамку оцифровуються в кілометрах у кутах рамки повністю, в інших місцях – двома останніми цифрамиГоризонтальні лінії кілометрової сітки креслять паралельно екваторуТому числа біля них означають відстань у кілометрах від екватораНаприклад, число 6065 на нижній горизонтальній лінії кілометрової сітки означає, що відстань від екватора до цієї лінії становить 6065 кмВідповідно, на північ від цієї лінії віддаленість від екватора зростаєВертикальні лінії проводять таким чиномЗемлю поділяють, починаючи від нульового меридіана, на 60 геодезичних зон по 6° кожна й нумерують від 1 до 60У центрі кожної зони виокремлюють осьовий меридіан і надають йому значення 500 кмПаралельно йому на захід і схід проводять вертикальні лінії кілометрової сітки й підписують їхЗначення чисел вертикальної лінії кілометрової сітки 4314 означає такеПерша цифра «4» показує, що місцевість лежить у 4-й геодезичній зоні«314» – кількість кілометрів відносно осьового меридіанаОскільки йому надано число 500 км, то місцевість розташована на захід від нього на 186 км (500 км – 314 км = 186 км)Прямокутну (кілометрову) сітку використовують для обчислення відстаней, площ об’єктів, напрямків, у разі виконання різноманітних геодезичних робіт, для зазначення цілей у військовій справіГЕОГРАФІЧНІ ТА ПРЯМОКУТНІ КООРДИНАТИГеографічні координати визначають положення будь-якої точки на земній поверхні в градусах від екватора (географічна широта, φ) та нульового меридіана (географічна довгота, λ)З попередніх років навчання вам уже відомо, що точність визначення координат залежить від масштабу карти: що він більший, то точніше визначенняНа відміну від дрібно- та середньомасштабних карт, де точність визначення можлива до градусів (°) або мінут (‘), топографічні карти уможливлюють визначення географічних координат з точністю до секунд (‘’)Оскільки на даному фрагменті топографічної карти підписані значення горизонтальних ліній кілометрової сітки зростають на північ, можна зробити висновок, що місцевість лежить у Північній півкулі, а географічна широта (φ) усіх точок на карті північна (пнш.)За номенклатурою карти видно, що місцевість лежить у 34-й колонці, тобто у Східній півкулі (оскільки номери колон Східної півкулі 31-60)Отже, географічна довгота (λ) усіх точок на карті східна (сх)Далі на конкретному прикладі пригадаймо порядок дій під час визначення географічних координат за топографічною картоюЗ’ясуємо числові значення географічних координат точки Дідова ГораДля визначення широти точки (φ) відшукаємо найближчу до неї паралельЦе нижня внутрішня рамка карти, на якій географічна широта підписана й становить 54°40’ пншПрикладемо лінійку вздовж нижньої рамки карти, а потім плавно пересунемо її паралельно цій лінії до заданої точкиПобачимо за вертикальною рамкою, що зміщення відбулося на 2 точки, тобто на 20’’ у бік зростання широтиКількість мінут не змінилася (адже ви вже знаєте, поділ на мінути показаний у середній рамці чорними та білими смугами, що змінюють одна одну)Отже, географічна широта точки Дідова Гора становить 54°40’ 20’’пншАналогічні дії виконаємо для визначення географічної довготи (λ)Підписаний меридіан – це права внутрішня рамка карти – 18°07’30’’ сх Прикладемо лінійку вздовж правої рамки карти й плавно пересуватимемо її паралельно цій лінії до заданої точкиПомітимо за горизонтальною мінутною рамкою та позначками секунд, що зміщення відбулося на 2’27’’ у бік зменшення значення довготиТобто географічна довгота точки Дідова Гора – 18°05’03’’ сх Ви вже знаєте, що за лініями прямокутної (кілометрової) сітки, що їх проведено на топографічній карті зазвичай через 1 км, визначають прямокутні координати точок Х та УКоордината Х визначається за горизонтальними лініями кілометрової сітки й показує відстань у метрах будь-якої точки від екватораКоординату У визначають за вертикальними лініями кілометрової сіткиВона показує відстань у метрах від осьового меридіана певної геодезичної зониПрямокутні координати записують семизначними числамиОдиниці вимірювання при цьому не вказуютьУ Північній півкулі координата Х завжди є додатним числом, у Південній півкулі – від’ємнимКоордината У – завжди додатне числоЩоб число не було від’ємним, навмисно початок відліку від осьового меридіана геодезичної зони позначили не в 0 км, а в 500 кмМаксимальна відстань від осьового меридіана до країв зони – на екваторі й становить близько 330 кмЩо далі до полюсів, то зона вужчає через кулястість ЗемліВизначимо прямокутні координати точки Дідова ГораПершою визначимо координату ХНайближча горизонтальна лінія кілометрової сітки до точки має підпис 6065, що означає, що до цієї лінії від екватора – 6065км, або 6065000 мЗа допомогою лінійки визначимо, що Дідова Гора розташована на карті на 1 см південніше за цю лініюУ масштабі 1:25000 це відповідає відстані на місцевості 250 мОскільки на південь відстань до екватора скорочується, 250 м треба відняти від значення 6065000, тобто 6065000 м – 250м = 6064750 мТаким чином, Х = 6064750Аналогічно за вертикальними лініями кілометрової сітки визначимо координату УЯк видно, Дідова Гора розташована між вертикальними лініями з координатами У (у метрах) 4311000 та 4312000, але ближче до другої, не досягаючи її на 4 ммУ масштабі карти це відповідає на місцевості відстані в 100 мОтже, 4312000 м – 100м = 4311900 мТобто координата У = 4 311 900Координата Х означає, що точка Дідова Гора розташована на відстані 6 064 750 м на північ від екватораПерша цифра координати У « 4 » означає, що точка лежить у 4-й геодезичній зоніОсьовий меридіан цієї зони має координату У = 4500000Тому решта цифр означає, що Дідова Гора розміщена західніше від осьового меридіана 4-тої зони на 188 100 м (4 500 000 м – 4 311 900м == 188 100 м)ПРАКТИЧНЕ ВИКОРИСТАННЯ ТОПОГРАФІЧНИХ КАРТУмовні позначення планів і великомасштабних карт називаються топографічними знакамиЦе символічні графічні зображення, які дають змогу уявляти зображену місцевістьЦі позначення відповідають низці вимогПо-перше, їх має бути легко креслитиПо-друге, вони не схожі між собою, тому легко розрізняютьсяПо-третє, створюючи їх, враховують подібність до справжніх об’єктів, що зображуютьсяПо-четверте, властивістю топографічних знаків є також їхній колір, що додає зображенню наочності та збагачує його змістТопографічні знаки є загальновживаними на всіх топографічних картах і планах у межах країниРозрізняють масштабні, напівмасштабні та позамасштабні топографічні знакиМасштабними знаками показують ті об’єкти, справжні розміри яких можливо передати в масштабі карти або плануМасштабними є контурні зображення, наприклад озеро, ліс, фруктовий садЛінійні знаки є напівмасштабнимиВони завжди у масштабі передають довжину об’єкта (наприклад, дороги, річки, лінії електропередачі), а ширину не завждиПозамасштабними знаками позначають об’єкти, які є настільки малими за розмірами, що показати їх у масштабі даної карти або плану неможливоЦі знаки мають форму геометричних фігур, символів, малюнківНаприклад, так зображують джерело, криницю, школу, вітряк, електростанцію, поодиноке дерево тощоВизначення відстаней на топографічній карті по прямій лінії найзручніше зробити лінійкою, використовуючи числовий або іменований масштабМожна застосувати також циркуль-вимірювач і лінійний масштабДля вимірювання довжини звивистих ліній (наприклад, річок, доріг) можна застосувати циркуль-вимірювач, установивши невеликий «крок» – сталу відстань між голками«Крокуючи» вздовж об’єкта, рахують кількість кроків, а потім, користуючись масштабом, визначають відстаньДля точніших вимірювань кривих ліній є спеціальний прилад курвіметр (від латcurvus – кривий і грецметрео – вимірюю)Для визначення площ використовують кілометрову сіткуДля цього підраховують кількість повних кілометрових квадратів у межах контуру, що вимірюєтьсяКвадрати, заповнені частково площовим об’єктом, оцінюють на окоОрієнтуючись на місцевості, визначити точне положення об’єктів відносно основних і проміжних сторін горизонту зазвичай буває неможливоДля чіткішого визначення напрямків використовують компас, за яким можна визначити азимутЗначення азимутів виражають у градусах і відлічують за рухом стрілки годинника від 0° до 360°Так, азимут об’єкта, що розміщений на північ від спостерігача, – 0° або 360°, на південь – 180°, на схід – 90°, на захід – 270°На топографічній карті або плані азимути вимірюють транспортиромСтрілка компаса показує не на Північний географічний полюс Землі, а на магнітний (78°пнш., 101°зх), що розташований у районі Канадського Арктичного архіпелагуЧерез те розрізняють істинний (географічний) та магнітний азимутиЙого враховують штурмани кораблів і літаків, визначаючи курс корабля, а також військові й туристи, орієнтуючись на місцевостіМагнітне схилення підписують на планах і топографічних картахВоно буває західним і східнимЩоб знайти істинний азимут, треба визначити за компасом магнітний азимут і врахувати магнітне схиленняЯкщо магнітне схилення східне, його треба додати до показника магнітного азимута (Аі = Ам + МС східне), якщо західне – відняти (Аі = Ам – МС західне)Кут між північним напрямком вертикальної лінії кілометрової сітки та напрямком на об’єкт називають дирекційним кутом (Д)Його, як і азимут, вимірюють за ходом годинникової стрілки від 0° до 360°Щоб перейти від дирекційного кута до істинного азимута, треба врахувати зближення меридіанів (ЗМ) – кут між вертикальною лінією кілометрової сітки та істинним меридіаном.Аі = Д ± ЗМКут між північним напрямком вертикальної лінії кілометрової сітки та магнітним меридіаном називають поправкою напрямку (ПН)Вона може бути східною (її значення віднімають від значення дирекційного кута: Ам = Д – ПН східна) і західною (відповідні значення додають: Ам = Д + ПН західна)Вам уже відомо, що форми рельєфу на топографічній карті показують горизонталями (ізогіпсами) – умовними лініями, які з’єднують точки місцевості з однаковою висотоюВисоти окремих точок позначають цифрамиНа картах України позначають абсолютну висоту точок – перевищення точки земної поверхні над рівнем Балтійського моряСуцільні горизонталі на топографічних картах і планах проводять через 1 м, 2,5 м, 5 м, 20 м або 40 мЦі значення називають висотою закладання, або висотою перерізуЩо масштаб більший, то більше горизонталей наносятьЩоб не захаращувати зображення, підписують абсолютні висоти не всіх горизонталейЦифри висоти на горизонталях напрямлені «головою» в бік зростання висотиУ разі необхідності детальніше показати особливості окремих форм рельєфу окрім суцільних проводять пунктирними лініями проміжні горизонталі через удвічі меншу висоту закладанняЗа розташуванням горизонталей можна визначити стрімкість та форму схилуЩо ближче розташовані горизонталі одна до одної, то стрімкіший схил, що далі – то схил більш пологийЩоб розрізняти зображення пагорбів або западин, використовують бергштрихи – короткі лінії, що показують вільним кінцем напрямок схилуЯкщо бергштрихи напрямлені всередину – це улоговина, якщо назовні – пагорбТочніше визначити стрімкість схилів у градусах допомагає шкала закладанняШкалу для його визначення розміщують поряд з масштабомЗа нею за допомогою циркуля визначають стрімкість схилу або кут нахилу поверхніУздовж нижньої основи шкали закладання вказано цифри, що позначають крутизну схилів у градусахНа перпендикулярах до основи відкладено відповідні значення закладання в масштабі картиДля визначення стрімкості схилу вимірюють циркулем відстань між горизонталями і за шкалою підбирають відповідне цій шкалі закладання Категорія: Конспекти уроківКонспект уроку із зарубіжної літератури для учнів 6-го класу на тему “Красою Японії народжений” ТемаСвоєрідність розвитку японської літературиМацуо БасьоХоку – поезія враження, пізнання, душевного перевтіленняМета: ознайомити […] Конспект уроку-проекту для 3 класу з предмету “Я у світі” Тема проекту: « Будь патріотом своєї країни » Ключове питання: Що таке патріот? Що означає вислів « Будь патріотом своєї […] Конспект уроку з фізики для учнів 10-го класу на тему “Газові закони” Фізика 10 клас Тема: Газові закони Мета: ввести поняття «ізопроцес», вивчити газові закони; формувати вміння пояснювати закони з […] Розробка уроку зарубіжної літератури для 8-го класу на тему: “Вічна музика сонету” Тема уроку“Вічна музика сонету”Сонет у світі Данте, Петрарки,Шекспіра Мета: поглибити і розширити знання учнів, […] Курс за виборомРозвиваючий урок з економіки в 4 класі на тему: “ГрошіФункції грошей” Автор: Вчитель початкових класів Єськіна Ірина Іванівна Даний урок знайомить учнів з тим як виникли […] Конспект уроку з біології для 8 класу на тему: Узагальнення знань з теми «Травлення» Автор: Вчитель біології Бойко Наталія Василівна Тема: Узагальнення знань з теми «Травлення» Мета: в ході виконання […] Конспект уроку з літературного читання для учнів 2 класу на тему: Виразне читання оповідання “Як зайчик грівся проти місяця” Автор: Вчитель початкових класів Глушко Галина Володимирівна Конспект уроку з літературного […] Конспект і презентація до уроку із зарубіжної літератури на тему: Середньовіччя як доба, її хронологічні межі та специфічні ознаки в історії європейських і східних літературВплив релігії, філософії на літературу […] Конспект уроку трудового навчання для 1 класу з презентацією на тему: “Виготовлення рибки – клоуна в техніці “оригамі”Створення підводного світу” Автор: вчитель початкових класів Власюк Галина Вікторівна Даний урок […] Конспект уроку математики 2 клас Автор: вчитель початкових класів Петренко Світлана Михайлівна Тема: «Складання таблиці множення числа 3.Знаходження значень виразів на дії різного ступеняЗадачі на ділення.» Мета: ознайомити учнів […] Готуйся серйоЗНО до географіїТопографічна картаВивченням невеликої ділянки місцевості з подальшим складанням та уточненням великомасштабних (топографічних) карт і планів займається наука топографія (від давньогрецтопос – місце, графо – пишу), яка є окремим розділом картографіїТопографічними вважаються карти, складені в масштабі від 1:200000 до 1:10000Ще більший масштаб має план місцевості, а саме 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500За змістом топографічні карти є загальногеографічнимиПід час створення карти змістова інформація має відповідати таким вимогам: максимальна повнота зображення, точність положення об’єктів і достовірність стану місцевості на рік створення картиСклад зображених об’єктів і ступінь їх деталізації залежать від масштабу карти та особливостей зображеної територіїВнаслідок постійних змін, що відбуваються на місцевості, зміст топографічних карт періодично оновлюєтьсяНайшвидше застаріває інформація про промислові густозаселені територіїТам уточнюють карти кожні 5–7 роківУ сільських районах – раз на 8–10 років, ав малоосвоєних гірських, лісових, степових районах – кожні 10–15 роківОскільки топографічні карти зображують невеликі території, спотворень на них практично немаєЗа топографічними картами можна робити вимірювання довжин і площ, оскільки масштаб на всій карті однаковийТопографічні карти створюють та оформлюють за єдиними для всіх видавців правилами, що спрощує їх розуміння та використанняУ наш час топографічні карти створюють переважно в цифровому виглядіЇх можна складати на основі багатьох способів: топографічної зйомки місцевості, аерофотозйомки, космічної оптичної та радарної зйомки, повітряного лазерного скануванняДля складання топографічних карт використовують дві близькі за побудовою поперечні циліндричні рівнокутні проекції, а саме проекцію Гаусса–Крюгера та Універсальну проекцію Меркатора (UTM)В Україні топографічні карти складаються в єдиній поперечній циліндричній рівнокутній проекції Гаусса–КрюгераПри цьому усю поверхню Землі поділяють по меридіанах на 60 геодезичних зон, по 6° кожнаСередній меридіан у кожній зоні називається осьовим меридіаномУ проекції Гаусса поверхню глобуса вписують у перевернутий на 90° циліндр так, що осьовий меридіан однієї із зон є дотичним до бічної поверхні циліндраПри цьому геодезична зона земної поверхні завширшки у 6° практично не має спотвореньУ такий самий спосіб послідовно проектують на бічну поверхню циліндра всі інші зони, одну поруч із іншоюПотім зображення кожної зони поділяють сіткою меридіанів і паралелей на окремі аркуші карти встановленого розміруЛітерні та цифрові позначення окремих аркушів у прийнятій міжнародній системі розграфлення називають номенклатурою картиНаприклад, N-36-41-В-вЗа рішенням Міжнародного географічного конгресу, для створення системи топографічних карт за основу беруть карту світу в масштабі 1:1000000.Вона називається Міжнародною мільйонною картою світуНа ній усю земну кулю умовно поділяють меридіанами на 60 рівних частин – колони по 6°Їх нумерують арабськими цифрами, починаючи від 180° меридіана із заходу на східТаким чином, колони 1–30 лежать у Західній півкулі, 31–60 – у СхіднійКолони поділяють на широтні ряди по 4°Їх позначають літерами латинської абетки від екватора в бік полюсів від А до ZІноді, щоб розрізнити півкулі Землі, для позначення Північної півкулі перед літерою ряду ставлять ще літеру N (від англnorth – північ), Південної – S (від англsouth – південь)Наприклад, NN, або SNВнаслідок такого розграфлення земну кулю поділяють на трапеції розміром 6° за довготою та 4° за широтоюНоменклатура аркуша карти 1:1000000 у формі трапеції складається з літери ряду й номера колониНаприклад, N-36Далі кожний аркуш поділяють на 144 рівні частиниЇх нумерують арабськими цифрамиТому N-36-41 означає: 41-й лист із трапеції N-36Так одержують аркуші карти масштабу 1:100 000 з розмірами 20’ за широтою та 30’ за довготоюПотім даний лист поділяють на чотири менші аркуші й позначають великими літерами кирилиці: А, Б, В, ГМасштаб такого аркушу – 1:50 000Його номенклатура – N-36-41-В, а розміри – 10’ за широтою та 15’ за довготоюПотім ще раз кожний з одержаних аркушів поділяють на чотири ще меншихЇх підписують малими літерами кирилиці: а, б, в, гОтже, номенклатура N-36-41-В-в означає: з трапеції N-36 виокремлено 41-й аркуш, з нього нижній лівий аркуш В, а з того, в свою чергу, нижній лівий аркушМасштаб такого аркуша 1:25 000 ; розміри аркуша – 5’ за широтою та 7’5’’ за довготоюЯкщо створюють карту ще у більшому масштабі – 1:10 000, то попередній аркуш знову поділяють на чотири частини розміром 2’30’’ за широтою та 3’45’’ за довготоюЇх позначають арабськими цифрами: 1, 2, 3, 4Номенклатура такого аркуша, наприклад, може бути такою: N-36-41-В-в-1Топографічна карта має притаманні їй елементи математичної основи, яких немає на дрібно- та середньомасштабних картахЦе потрійна рамка та прямокутна, або кілометрова, сіткаНа полі топографічної карти не проводять лінії градусної сітки: меридіани і паралеліНатомість вони є як елементи її потрійної рамкиВнутрішня рамка, що обмежує картографічне зображення, являє собою дві паралелі (верхня й нижня лінії) та два меридіани (ліва й права лінії)У кутах рамки підписують їх градусну міруНаприклад, біля нижньої горизонтальної рамки написано: 54°40’Це паралель 54°40’ пншБіля правої вертикальної лінії рамки зазначено: 18°07’30’’Це меридіан 18°07’30’’ сх Ви вже знаєте, що за лініями прямокутної (кілометрової) сітки, що їх проведено на топографічній карті зазвичай через 1 км, визначають прямокутні координати точок Х та УКоордината Х визначається за горизонтальними лініями кілометрової сітки й показує відстань у метрах будь-якої точки від екватораКоординату У визначають за вертикальними лініями кілометрової сіткиВона показує відстань у метрах від осьового меридіана певної геодезичної зониПрямокутні координати записують семизначними числамиОдиниці вимірювання при цьому не вказуютьУ Північній півкулі координата Х завжди є додатним числом, у Південній півкулі – від’ємнимКоордината У – завжди додатне числоЩоб число не було від’ємним, навмисно початок відліку від осьового меридіана геодезичної зони позначили не в 0 км, а в 500 кмМаксимальна відстань від осьового меридіана до країв зони – на екваторі й становить близько 330 кмЩо далі до полюсів, то зона вужчає через кулястість ЗемліВизначимо прямокутні координати точки Дідова ГораПершою визначимо координату ХНайближча горизонтальна лінія кілометрової сітки до точки має підпис 6065, що означає, що до цієї лінії від екватора – 6065км, або 6065000 мЗа допомогою лінійки визначимо, що Дідова Гора розташована на карті на 1 см південніше за цю лініюУ масштабі 1:25000 це відповідає відстані на місцевості 250 мОскільки на південь відстань до екватора скорочується, 250 м треба відняти від значення 6065000, тобто 6065000 м – 250м = 6064750 мТаким чином, Х = 6064750Аналогічно за вертикальними лініями кілометрової сітки визначимо координату УЯк видно, Дідова Гора розташована між вертикальними лініями з координатами У (у метрах) 4311000 та 4312000, але ближче до другої, не досягаючи її на 4 ммУ масштабі карти це відповідає на місцевості відстані в 100 мОтже, 4312000 м – 100м = 4311900 мТобто координата У = 4 311 900Координата Х означає, що точка Дідова Гора розташована на відстані 6 064 750 м на північ від екватораПерша цифра координати У « 4 » означає, що точка лежить у 4-й геодезичній зоніОсьовий меридіан цієї зони має координату У = 4500000Тому решта цифр означає, що Дідова Гора розміщена західніше від осьового меридіана 4-тої зони на 188 100 м (4 500 000 м – 4 311 900м == 188 100 м)ПРАКТИЧНЕ ВИКОРИСТАННЯ ТОПОГРАФІЧНИХ КАРТУмовні позначення планів і великомасштабних карт називаються топографічними знакамиЦе символічні графічні зображення, які дають змогу уявляти зображену місцевістьЦі позначення відповідають низці вимогПо-перше, їх має бути легко креслитиПо-друге, вони не схожі між собою, тому легко розрізняютьсяПо-третє, створюючи їх, враховують подібність до справжніх об’єктів, що зображуютьсяПо-четверте, властивістю топографічних знаків є також їхній колір, що додає зображенню наочності та збагачує його змістТопографічні знаки є загальновживаними на всіх топографічних картах і планах у межах країниРозрізняють масштабні, напівмасштабні та позамасштабні топографічні знакиМасштабними знаками показують ті об’єкти, справжні розміри яких можливо передати в масштабі карти або плануМасштабними є контурні зображення, наприклад озеро, ліс, фруктовий садЛінійні знаки є напівмасштабнимиВони завжди у масштабі передають довжину об’єкта (наприклад, дороги, річки, лінії електропередачі), а ширину не завждиПозамасштабними знаками позначають об’єкти, які є настільки малими за розмірами, що показати їх у масштабі даної карти або плану неможливоЦі знаки мають форму геометричних фігур, символів, малюнківНаприклад, так зображують джерело, криницю, школу, вітряк, електростанцію, поодиноке дерево тощоВизначення відстаней на топографічній карті по прямій лінії найзручніше зробити лінійкою, використовуючи числовий або іменований масштабМожна застосувати також циркуль-вимірювач і лінійний масштабДля вимірювання довжини звивистих ліній (наприклад, річок, доріг) можна застосувати циркуль-вимірювач, установивши невеликий «крок» – сталу відстань між голками«Крокуючи» вздовж об’єкта, рахують кількість кроків, а потім, користуючись масштабом, визначають відстаньДля точніших вимірювань кривих ліній є спеціальний прилад курвіметр (від латcurvus – кривий і грецметрео – вимірюю)Для визначення площ використовують кілометрову сіткуДля цього підраховують кількість повних кілометрових квадратів у межах контуру, що вимірюєтьсяКвадрати, заповнені частково площовим об’єктом, оцінюють на окоОрієнтуючись на місцевості, визначити точне положення об’єктів відносно основних і проміжних сторін горизонту зазвичай буває неможливоДля чіткішого визначення напрямків використовують компас, за яким можна визначити азимутЗначення азимутів виражають у градусах і відлічують за рухом стрілки годинника від 0° до 360°Так, азимут об’єкта, що розміщений на північ від спостерігача, – 0° або 360°, на південь – 180°, на схід – 90°, на захід – 270°На топографічній карті або плані азимути вимірюють транспортиромСтрілка компаса показує не на Північний географічний полюс Землі, а на магнітний (78°пнш., 101°зх), що розташований у районі Канадського Арктичного архіпелагуЧерез те розрізняють істинний (географічний) та магнітний азимутиЙого враховують штурмани кораблів і літаків, визначаючи курс корабля, а також військові й туристи, орієнтуючись на місцевостіМагнітне схилення підписують на планах і топографічних картахВоно буває західним і східнимЩоб знайти істинний азимут, треба визначити за компасом магнітний азимут і врахувати магнітне схиленняЯкщо магнітне схилення східне, його треба додати до показника магнітного азимута (Аі = Ам + МС східне), якщо західне – відняти (Аі = Ам – МС західне)Кут між північним напрямком вертикальної лінії кілометрової сітки та напрямком на об’єкт називають дирекційним кутом (Д)Його, як і азимут, вимірюють за ходом годинникової стрілки від 0° до 360°Щоб перейти від дирекційного кута до істинного азимута, треба врахувати зближення меридіанів (ЗМ) – кут між вертикальною лінією кілометрової сітки та істинним меридіаном.Аі = Д ± ЗМКут між північним напрямком вертикальної лінії кілометрової сітки та магнітним меридіаном називають поправкою напрямку (ПН)Вона може бути східною (її значення віднімають від значення дирекційного кута: Ам = Д – ПН східна) і західною (відповідні значення додають: Ам = Д + ПН західна)Вам уже відомо, що форми рельєфу на топографічній карті показують горизонталями (ізогіпсами) – умовними лініями, які з’єднують точки місцевості з однаковою висотоюВисоти окремих точок позначають цифрамиНа картах України позначають абсолютну висоту точок – перевищення точки земної поверхні над рівнем Балтійського моряСуцільні горизонталі на топографічних картах і планах проводять через 1 м, 2,5 м, 5 м, 20 м або 40 мЦі значення називають висотою закладання, або висотою перерізуЩо масштаб більший, то більше горизонталей наносятьЩоб не захаращувати зображення, підписують абсолютні висоти не всіх горизонталейЦифри висоти на горизонталях напрямлені «головою» в бік зростання висотиУ разі необхідності детальніше показати особливості окремих форм рельєфу окрім суцільних проводять пунктирними лініями проміжні горизонталі через удвічі меншу висоту закладанняЗа розташуванням горизонталей можна визначити стрімкість та форму схилуЩо ближче розташовані горизонталі одна до одної, то стрімкіший схил, що далі – то схил більш пологийЩоб розрізняти зображення пагорбів або западин, використовують бергштрихи – короткі лінії, що показують вільним кінцем напрямок схилуЯкщо бергштрихи напрямлені всередину – це улоговина, якщо назовні – пагорбТочніше визначити стрімкість схилів у градусах допомагає шкала закладанняШкалу для його визначення розміщують поряд з масштабомЗа нею за допомогою циркуля визначають стрімкість схилу або кут нахилу поверхніУздовж нижньої основи шкали закладання вказано цифри, що позначають крутизну схилів у градусахНа перпендикулярах до основи відкладено відповідні значення закладання в масштабі картиДля визначення стрімкості схилу вимірюють циркулем відстань між горизонталями і за шкалою підбирають відповідне цій шкалі закладання Навчальна програма для учнів 6-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів пояснювальна запискаВступНавчальна програма з географії розроблена на основі положень Державного стандарту базової (основної) середньої освіти, згідно з яким шкільна географічна освіта є складовою освітньої галузі “Природознавство”Пріоритетною метою вивчення географії в основній школі є формування у школярів географічної картини світуЗагальноосвітня цінність географії полягає у формуванні світоглядного розуміння природи Землі, її географічної оболонки як природного та природно-техногенного середовища, у якому існує людинаШкільна географічна освіта спрямована на формування в учнів просторового уявлення про земну поверхню та розвиток умінь усвідомлено орієнтуватися в соціально-економічних, суспільно-політичних та екологічних подіях, що відбуваються у державі та світіГеографія є не тільки джерелом нових відомостей про Землю, а й основою для формування гуманістичного світогляду, виховання дбайливих господарів, любові до рідного краю, набуття умінь і навичок адаптації до навколишнього середовища, адекватної поведінки в ньомуПри цьому географічна освіта в основній школі спрямована на досягнення таких головних завдань: засвоєння знань про основні географічні поняття, закономірності розвитку, розміщення і взаємозв’язки природи, населення і господарства різних територій, формування материків, океанів та їх частин у відповідності з природними та соціально-економічними чинниками; природу, населення і господарство України; економічну і соціальну географію світу; природокористування та навколишнє середовище; оволодіння уміннями використовувати різні джерела географічної інформації – картографічні, статистичні, геоінформаційні технології для пошуку, інтерпретації і демонстрації різноманітних географічних даних та формування в учнів на цій основі однієї з ключових компетенцій – інформаційної; застосовувати географічні знання для пояснення та оцінки географічних процесів і явищ; розвиток пізнавального інтересу, інтелектуальних і творчих здібностей учнів у процесі географічних спостережень, розв’язання проблемних завдань, самостійного набуття нових знань з географії; формування здатності і готовності до використання географічних знань та вмінь у повсякденному житті для адекватної соціально-відповідальної поведінки в навколишньому середовищі, його збереження, адаптації до умов проживання на певній території; самостійного оцінювання рівня впливу людини на природу, безпеки довкілля як сфери життєдіяльності людини; розв’язання конкретних практичних завдань; виховання екологічної культури, любові до свого народу, місцевості проживання, патріотизму, толерантного ставлення до інших народів, поваги до природних і культурних цінностей різних регіонів та країн світуСтруктура і зміст навчальної програмиСтруктура і зміст програми з географії базуються на принципах неперервності й наступності шкільної географічної освіти, її інтеграції на основі внутрішньопредметних зв’язків, гуманізації, гуманітаризації, урахування вікових можливостей учнів, практичної спрямованостіУ програмі знайшли відображення наскрізні для шкільної географії змістові лінії, зазначені в Державному стандарті базової середньої освітиУ правій частині програми до кожного курсу зазначені вимоги до рівня засвоєння учнями ключових географічних та загальнонавчальних компетенцій – знань та вміньКрім того, наведено базовий мінімум географічної номенклатуриОцінювання навчальних досягнень учнів з географії здійснюється з урахуванням їх індивідуальних особливостей і передбачає диференційований підхід щодо його організаціїКритерієм оцінки роботи учнів є не стільки обсяг навчального матеріалу, що залишився в пам’яті, скільки вміння його аналізувати, узагальнювати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, використовувати в життєвих ситуаціях, самостійно здобувати знанняОкремі елементи географічних знань учні отримують у початковій школі в курсі «Я і Україна»Поглиблення цих знань відбувається в 5-му класі під час вивчення пропедевтичного курсу “Природознавство”, у якому на доступному для учнів рівні формуються початкові уявлення про Всесвіт, Землю як планету Сонячної системи, про геосфери та складові середовища життя людиниГеографія 6-го класу (Загальна географія) є першим систематичним курсом нового шкільного предметаПрограма курсу розрахована на 70 годин (2 години на тиждень), з яких запланований резерв часу становить 6 годинУ процесі вивчення загальної географії в учнів формуються уявлення про Землю як природний комплекс, про особливості земних оболонок та їх взаємозв’язкиКрім того, початковий курс географії включає відомості про географічні подорожі та дослідження Землі, особливості зображення земної кулі на глобусі й карті, про кількість і розміщення населення земної кулі, людські раси, положення України та окремих держав на політичній карті світуТаким чином, у 6-му класі розпочинається формування загальної географічної культури школяра та поступове навчання картографічній мовіУчні оволодівають основними географічними уявленнями та поняттями, набувають певних умінь у роботі з різними джерелами географічної інформаціїДля досягнення окресленої мети вчителю необхідно розв’язувати наступні навчально-методичні завдання: розвивати пізнавальний інтерес учнів до об’єктів і процесів навколишнього світу; навчити встановлювати зв’язки в системі географічних знань й на цій основі формувати навчально-пізнавальну, інформаційну, картографічну та комунікативну компетенції; залучати учнів до практичної діяльності щодо застосування отриманих географічних знань і вмінь у повсякденному життіУ 6-му класі пропонується 9 практичних робіт, 4 з яких оцінюються обов’язково, решта – на вибір учителяКрім того, до окремих тем наводяться теми досліджень, які рекомендується виконувати у вигляді створення презентацій, творів (есе), розробки міні-проектів, до виконання яких можуть бути залучені й члени родини учняГеографія 7-го класу (Географія материків і океанів) є логічним продовженням курсу загальної географії й значною мірою спирається на його матеріалЯк і в 6-му класі, на вивчення географії материків та океанів передбачено 70 годин (2 години на тиждень), 6 з яких складають резерв часуГоловною метою вивчення географії у 7-му класі є формування географічних знань про природу материків та океанів, їх цілісність і диференціацію, про населення та його життєдіяльність в різних природних умовахВодночас розширюються знання про географічну оболонку та її компонентиЗміст курсу створює необхідну основу для розуміння учнями ролі географічної оболонки у житті людей і впливу суспільства на природні умовиДля досягнення зазначеної мети вивчення географії у 7-му класі окреслені наступні завдання: продовжити формувати в учнів знання про географічну диференціацію природи Землі від загальнопланетарного до регіонального рівня; створити географічні уявлення про великі частини земної поверхні – природні комплекси материків та океанів, їх просторову неоднорідність; дати первинні поняття про політичну карту, населення та види його господарської діяльності, глобальні виклики людства; розвивати картографічну грамотність учнів, формувати практичні уміння щодо знаходження, систематизації та презентації різноманітної географічної інформаціїУ результаті реалізації окреслених завдань в учнів відбувається формування навчально-пізнавальної, інформаційної, картографічної, комунікативної, загальнокультурної компетенційУ програмі 7 класу передбачено виконання 12 практичних робіт, 4 з яких є обов’язковими для оцінюванняПереважна більшість практичних робіт виконується на основі використання різноманітних тематичних карт атласу та контурних картУміння працювати з різними за змістом картами є одним з найважливіших показників якості підготовки учнів під час вивчення географії материків та океанівПрограмою передбачені також різноманітні дослідження, виконання та оцінювання яких здійснюється вибірково – за бажанням учителя та учнівВивчення географії у 8-му класі (Географія України: природа, населення, господарство) спрямоване на формування цілісної науково-географічної картини своєї держави на основі комплексного її вивченняЦей курс допомагає учневі усвідомити себе громадянином України, сформувати знання про природу та економіку країни, свого регіону, виховати повагу до українського народу, його культури, відчути себе справжнім патріотом своєї державиПрограма курсу розрахована на 70 годин (2 години на тиждень), з яких 6 годин складають резервВажливим принципом побудови змісту курсу є інтеграція, яка реалізується через поєднання фізико-географічних та соціально-економічних складових під час вивчення свого регіону та окремих природних комплексів і видів економічної діяльності України в ціломуОсоблива роль географії у 8-му класі визначається значним світоглядним потенціалом й тісними взаємозв’язками змісту з сучасністю та особистим досвідом учнівДля досягнення окресленої мети вивчення географії у 8-му класі спрямоване на розв’язання наступних завдань: сформувати в учнів знання та уявлення про Україну як цілісну країну, в якій відбуваються різноманітні глобальні та регіональні природні, соціально-економічні та екологічні процеси; розкрити нові поняття і закономірності та поглибити й узагальнити вже сформовані теоретичні знання з фізичної географії; сформувати уявлення про окремі поняття соціально-економічного змісту; продовжити розвиток практичних умінь та навичок самостійної роботи, що сприятимуть активній соціально-відповідальній поведінці учнів у географічному просторі країниПрограма передбачає виконання 13 практичних робіт, з яких 4 оцінюються обов’язковоВони спрямовані на розвиток умінь та навичок роботи з картами та іншими джерелами географічної інформації; виявлення зв’язків природи і суспільства в межах України, їх взаємного впливу, чим значно підсилюється навчально-пізнавальна компетенція та формуються ціннісно-смислова й соціально-професійна компетенціїПропонується також завдання творчого характеру (дослідження), які, як й у попередніх курсах, оцінюються вибірковоГеографія у 9-му класі (Економічна і соціальна географія світу) завершує географічну освіту школярів в основній школі на базовому рівні, тому значна увага у процесі його вивчення приділяється узагальненню та систематизації теоретичних знань з попередніх курсівНа вивчення географії у 9-му класі відводиться 52 години (1,5 години на тиждень)Провідною метою цього курсу є сформувати знання про тенденції соціально-економічного розвитку сучасного світу на різних територіальних рівняхЗазначена мета передбачає реалізацію наступних завдань: сформувати базові знання про економічні та соціальні особливості розвитку сучасного світу для цілісного усвідомлення єдності природи та суспільства; навчити виявляти та аналізувати природні, соціальні, економічні та екологічні процеси та явища на глобальному, регіональному і локальному рівнях; ознайомити з економічною типізацією держав і країн світу, сучасними тенденціями їхнього соціально-економічного розвитку, найважливішими географічними проблемами світу; показати місце України в системі міжнародних зв’язків – політичних, економічних, культурних; розвивати в учнів пізнавальний інтерес, інтелектуальні та творчі здібності, самостійну навчальну діяльність шляхом пошуку та обробки географічної інформації з різних, у тому числі геоінформаційних джерел; формувати географічну культуру, духовну й моральну сферу школярів, толерантне ставлення і повагу до інших народів та культурУ процесі вивчення країн світу в 9-му класі важливо спиратися на типологічний та диференційований підходиНаведений у програмі перелік країн є орієнтовнимУчителю надається право обирати для більш детального вивчення ті країни, які відповідають пріоритетам зовнішньої політики України, з урахуванням сучасної політико-економічної ситуації у світі (з кожної групи країн лише по три)Курс має чітко визначену практичну спрямованість, яка реалізується в ході виконання відповідних практичних робіт та аналітичних завдань і дослідженьДля обов’язкового оцінювання рекомендуються 5 практичних робітЗавдання творчого характеру учитель оцінює за власним вибором і за бажанням учнівЗапропонований розподіл годин за розділами і темами у програмах географічних курсів є орієнтовнимРезервну частину навчального часу учитель може використати на свій розсуд з метою більш глибокого вивчення або повторення певного навчального матеріалу з урахуванням здібностей та навчальних можливостей учнів конкретного класу6 класОсновні друковані та електронні джерела географічної інформаціїРоль різних засобів географічної інформації в розширенні географічних знаньназиває : об’єкти вивчення географії, складові географічної науки, основні джерела географічних знань (підручник, географічна карта, енциклопедії, газети, журнали, Інтернет), способи збирання географічної інформації (спостереження, аналіз і порівняння географічних карт, історичних документів, статистичних даних, об’єктів та явищ); Подорожі вікінгівПодорожі Марко ПолоПошуки морського шляху в ІндіюВідкриття Америки ХКолумбомПерша навколосвітня подорож під керівництвом ФМагелланаскладає : за допомогою членів родини короткі повідомлення про власні подорожі, які ілюструє малюнками, фотографіями, міні-презентаціямиОсобливості та відмінності зображення земної поверхні на глобусі, космічних знімках, картах, аерознімках, планах (зіставлення обрисів материків, морів та океанів, великих островів та півостровів на глобусі, фізичній карті півкуль і глобальних космічних знімках)Карти, їх елементиЛегенда картиКласифікація карт за масштабом, змістом та просторовим охопленнямГеографічні атласиПрактичне значення картГрадусна сітка на глобусі й географічній картіПоняття про географічні координати – широту (південна, північна) та довготу (західна і східна)Правила відліку географічної широти і довготи2Визначення масштабів планів та карт за даними про відстані на місцевості та відрізками на карті, що відповідають цим відстанямназиває: різні способи орієнтування на місцевості, лінії градусної сітки (паралелі, меридіани, екватор, нульовий меридіан), об’єкти місцевості за планом і картою; елементи плану і карти; масштаб карти, напрямки, умовні знаки; Внутрішні процеси, що зумовлюють зміни в земній корі та на поверхні земної куліРухи земної кориЗемлетрусиВулканізм і вулкани, гейзериСейсмічні пояси ЗемліОсновні форми рельєфу суходолу – гори і рівниниРізноманітність та утворення рівнин на суходоліНайбільші за площею рівнини світуназиває: внутрішні шари Землі, склад материкової та океанічної земної кори, суттєві ознаки понять “літосфера”, “земна кора”, “літосферна плита”, “рельєф”, “гори”, “рівнини”, переважаючі форми рельєфу своєї місцевості; наводить приклади і показує на карті: сейсмічні пояси, найбільші вулкани, різні, у тому числі й унікальні форми рельєфу; Будова атмосфери, властивості повітря в тропосферіДобовий і річний хід температури повітря, причини їхнього коливанняКарта ізотермТеплові пояси ЗемліПрактичне значення вимірювання температури повітряСпособи регулювання температури повітря в домашніх умовахВітер: причини виникнення, напрям, сила, швидкість, їх визначення за допомогою сучасних приладів та на око (візуально)Місцеві вітриВода в атмосфері: випаровування, абсолютна і відносна вологість повітря, зміни вологості повітря залежно від температуриСпособи регулювання вологості повітря в домашніх умовахПогода, її елементи, мінливістьХарактерна погода за сезонами у своїй місцевостіСлужба погоди, практичне значення прогнозів погодиназиває : суттєві ознаки понять “погода”, “клімат”, “хмари“, “хмарність“, “опади“, “синоптична карта“; ознаки погоди у своїй місцевості, теплові пояси Землі; світові центри спостереження за погодою; спостерігає і фіксує : зміни елементів погоди (температури повітря, атмосферного тиску, вітру, вологості повітря, хмар, хмарності, опадів); визначає : середні температури, тиск атмосфери, швидкість вітру, переважаючи типи погоди у своїй місцевості, зміни температури і атмосферного тиску з висотою; оцінює: вплив чистого повітря на здоров’я людини; наслідки впливу господарської діяльності людини на атмосферу і клімат Землі; Світовий океан та його частини: океани, моря, затоки, протокиШкала глибин, визначення глибин океанів і морівОстрови в океаніВластивості вод Світового океануВоди суходолу – поверхневі і підземніРічка: річкова система, басейн річки, річкова долинаНайдовші, найбільші за площею басейну і найповноводніші річки світуПороги і водоспадиЖивлення, водний режим і робота річокназиває: суттєві ознаки понять “океан”, “море”, “затока”, “протока”, “острів”, “океанічна течія”, “річка”, “озеро”, “болото”, “льодовик”, “багаторічна мерзлота”, “підземні води”; визначає особливості розподілу води між Світовим океаном і водами суходолу за відповідною діаграмою; географічне положення водних об`єктів, глибини океанів і морів за шкалою глибин; залежність напряму і характеру течії річок від рельєфу, видів живлення та режиму річок від клімату; розрізняє: способи зображення вод суходолу на плані місцевості та на карті; озера за походженням улоговин, стоком, материкові та гірські льодовики, штучні водойми; називає: суттєві ознаки понять “біосфера”, “ґрунти”, “ґрунтовий покрив“, “рослинність”, “тваринний світ”; переважаючи види рослин і тварин своєї місцевості; пояснює : особливості поширення ґрунтів і живих організмів на земній кулі за допомогою карт; вплив людини на компоненти біосфери; Природні комплекси (ландшафти) як наслідок взаємозв’язків компонентів природиГеографічна оболонка – найбільший природний комплекс Землі, її межі, властивості, закономірності розвиткуоцінює : вплив людини на природні комплекси у своїй місцевості; значення знань про природні комплекси для життєдіяльності людиниКількість населення ЗемліРозселення населення на ЗемліНайбільш заселені території земної куліЛюдські расиДослідження МММиклухо-МаклаяНайчисельніші народи світуНайбільші за площею та чисельністю населення держави світу та держави-сусіди України на політичній карті світуТема 3Вплив людини на природу (1 год) Зміни складових географічної оболонки людствомЗміни природних комплексів ЗемліЗабруднення довкілля та його охоронаПрактична роботавизначає : за картою найбільші держави і держави-сусіди України та їх столиці: Канада, Китай, США, Росія, Білорусь, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія, Молдова; оцінює: вплив людини на природу, рівень забруднення навколишнього середовища в результаті здійснення різних видів господарської діяльності; РЕЗЕРВ ЧАСУ 6 годинСхожі: Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: ГеографіяНавчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія6 9 класи Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: ГеографіяНавчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія6 9 класи Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: ГеографіяНавчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів: Географія6 9 класи Навчальна програма для учнів 6-9 класів загальноосвітніх навчальнихДержавного стандарту, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 23 листопада 2011 р«Про затвердження державного стандартуНавчальна програма для учнів 6-9 класів загальноосвітніх навчальнихДержавного стандарту, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 23 листопада 2011 р«Про затвердження державного стандартуПояснювальна записка Програму з української мови для загальноосвітніхУкладачі: ГТШелехова, М.ІПентилюк,.ІНовосьолова, Т Гнаткович, НБКоржова, Таранік-Ткачук Пояснювальна записка Планування складене запрограмою «природознавств о» України(наказ Міністерства освіти І науки, молоді та спорту України від 06062012 р№664«Про затвердження навчальних програмНавчальна програма для 6 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів Київського національного університету імені Тараса Шевченка, кандидат біологічних наук, доцент;ІСоболь, вчитель Кам’янець-ПодільськогоНавчальна програма для 6 9 класів загальноосвітніх навчальних закладів Київського національного університету імені Тараса Шевченка, кандидат біологічних наук, доцент;ІСоболь, вчитель Кам’янець-ПодільськогоПрограми з географії для 6-9 класів спеціальних загальноосвітніхОсновним завданням викладання географії в спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей є ознайомлення

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

самостійна робота паралельність прямих і площин у просторі

правила безпеки під час проведення дослідів з природознавства у початкових класах

географія 7 клас практикум кобернік гдз